Rafael Donner. Foto: Niklas Sandström/Förlaget M

Jag visste inte riktigt hur jag skulle svara, jag blev alldeles stum. Flytta till Åland? Skanna in hennes diabilder? Va? Trots att hon säkert menade väl orkade jag inte berätta för henne varför hennes förslag var så absurt, så jag valde den enkla vägen ut och skickade henne en GIF-bild i stället.

Hur himlar jag skriftligt med ögonen när min mamma föreslår att jag borde köpa ett hus på Åland?

GIF, en sorts animerad bildfil, har blivit ett populärt kommunikationsverktyg på sociala medier, vars databaser innehåller miljoner GIF-bilder. De har kommit för att stanna, för de fyller en lucka i vår skriftliga kommunikation som ord inte ensamma kan täppa. I muntlig kommunikation använder vi bland annat ton, intonation och kroppsspråk för att se till att vi blir förstådda, medan vi i skriftlig kommunikation måste lita på att orden i sig räcker till. Ibland gör de också det. Jag behöver inte använda kroppsspråk för att berätta för min sambo att jag kommer hem klockan sex, men genast när det blir lite mera komplicerat känns det ofta som att något saknas. Hur formulerar man skriftligt sina känslor, sitt humör, en viss stämning? Hur visar man reaktioner, hur himlar jag skriftligt med ögonen när min mamma föreslår att jag borde köpa ett hus på Åland?

Emojier var ett steg i ledet att göra skriftlig kommunikation tydligare, GIF-bilderna är deras mera avancerade efterföljare. I många fall är de så effektfulla att de också används för enklare budskap. Om du vill berätta för någon att du är hungrig kan det vara betydligt mera övertygande att skicka en animation på Homer Simpson som stirrar på sin kurrande mage än att bara skriva ut det. Om du fryser kan du skicka en GIF-bild på Jack Nicholson när han ligger i snön i the Shining, om du är trött kan du skicka en bild där katten Tom tejpar fast sina ögonlock i pannan.

Om du fryser kan du skicka en GIF-bild på Jack Nicholson när han ligger i snön i the Shining.

Att förstå hur, var och när GIF-bilder kan användas är numera en del av människans läs- och skrivförståelse. De bildar sitt eget språk, med sina egna nycker och nyanser, och om du vill tala GIF flytande måste du därför förstå bildernas kontext och undertext. Vad berättar det om dig att du använder GIF-bilder från just en viss tv-serie? Har mottagaren sett tv-serien i fråga, är det relevant? Är GIF-bilden tillräckligt träffsäker, hur vanlig är den?

Bilden jag skickade till min mamma föreställde en tant som uppgivet himlade med ögonen. Jag tror att hon fattade poängen, för jag har inte fått något svar.

Ibland kan en GIF-bild säga mer än tusen ord.